En ole koskaan pitänyt itseäni hyvänä piirtäjänä. Joitakin
vuosia sitten osallistuin ammattigraafikon vetämälle piirustuskurssille, jossa
hän kertoi vähättelevien käsitysteni omista piirustustaidoistani johtuvan
väärinkäsityksestä. Itse asiassa kaikkien ”en osaa piirtää” -kuvitelmat
johtuvat väärinkäsityksestä. Tämä väärinkäsitys on mitä todennäköisimmin
syntynyt koulussa, kun opettaja on arvostellut tuotoksiamme tai kun olemme
verranneet oman nenän alla olevaa tuherrusta kaverin luomukseen.
Väärinymmärryksessä on kyse siitä, että oma työ näyttää helposti jotenkin puutteelliselta tai keskeneräiseltä, koska siitä on olemassa jonkinlainen mielikuva; millainen sen piti olla, millaisen siitä halusi. Jos tätä mielikuvaa ei ole onnistunut täydellisesti kopioimaan paperille, se, mitä paperille lopulta päätyi, näyttää herkästi vähintäänkin epäilyttävältä. Kenelläkään muulla ei kuitenkaan ole samaa mielikuvaa ”täydellisestä tuotoksesta”. Muut ihmiset eivät vertaa työtäsi siihen, mitä sen olisi pitänyt olla, vaan he näkevät työn sellaisena kuin se on.
Väärinymmärryksessä voi olla kyse myös siitä, että meitä
ja töitämme on arvioitu väärin perustein. Etkö osaa pyydettäessä piirtää
täydellistä ihmistä? Entä Aku Ankkaa? Entä edes omenaa? Se ei tee sinusta
huonoa piirtäjää - korkeintaan kokemattoman. Kurssilla opin, että vain
sellaisia asioita voi piirtää, joiden hahmon tuntee. Eikä hahmoa opi tuntemaan,
vaikka sen näkisi satoja tai tuhansia kertoja, kuten olet nähnyt ihmisen, Aku
Ankan tai omenan.
”Piirtäminen on näkemistä” sanoi opettaja ja kehotti katsomaan
kohdetta hyvin, hyvin tarkasti. Niin tarkasti, että todella ymmärsi näkemänsä. Vasta
sitten sen voi piirtää. Arjessa emme kiinnitä niin tarkkaan huomiota mihinkään,
ja miksi kiinnittäisimmekään? Mutta jos haluat piirtää sen, sinun on
katsottava, ja nähtävä.
Olen itse harjoitellut lyijykynätöiden tekemistä
piirtämällä mallista. Silloin kohteen hahmoa ei tarvitse muistaa ulkoa, vaan
sen voi tarkistaa mallista niin usein kuin tuntuu tarpeelliselta. Mallista
piirtäminen ei ehkä kehitä luovuutta tai mielikuvitusta, mutta koen sen hyväksi
tavaksi opetella näkemistä ja teknisiä taitoja, jotka on hallittava, jotta
näkemänsä pystyy siirtämään kynän välityksellä paperille.
Pantterin mallina toimi karkkipussi. Pöllö puolestaan on jouluisen Lumiukko-animaation ensimmäisiltä animoiduilta sekunneilta. |
Kurssilla opin myös milloin on aika lopettaa: piirustus
on valmis, kun et enää uskalla koskea siihen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti